Engelencursus forum

July 29, 2010, 10:39:57 PM
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length

Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Kenmerken...  (Read 3247 times)
Serafina
Guest
« on: August 27, 2009, 09:00:40 PM »

HSP Kenmerken
Een aantal belangrijke kenmerken van HSP:

Gevoeligheid heeft (zoals alles) voor- en nadelen, maar in de westerse, analytisch ingestelde maatschappij waarin wij leven is deze eigenschap niet altijd even handig.

Een aantal "negatieve" of schaduw eigenschappen (zolang men onbewust omgaat met HSP, oa. in de kindertijd.):
•   HSP's nemen subtiele signalen uit de hele omgeving zeer makkelijk op. Een HSP is daardoor snel geprikkeld of zelfs overprikkeld of voelt zich niet op zijn/haar gemak.
•   Neiging tot afzondering (in bed, in huis, apart van meeste klasgenoten/collega's/ weg van mensenmassa's)
•   Men wordt snel (over-)gestimuleerd door omgevingsfactoren. Dit kan zijn: gesprekken, muziek, verkeer, geuren etc. Veel mensen die hoog sensitief zijn, geven aan dat ze "te ver open staan voor hun omgeving". Dit kan leiden tot vermoeidheid (door de vele prikkels)
•   Onduidelijkheid of een emotie bij jezelf hoort, of juist bij de omgeving / een ander.
•   Een HSP heeft moeite met plannen en zijn leven gestructureerd te krijgen. Het uitstellen van alle zaken die nog "moeten" is vaak een favoriete bezigheid.
•   Ze passen vaak niet binnen de gevestigde structuren, waardoor ze klem lopen in hun leven.
•   Liefde geven en "zorg dragen voor" zijn belangrijke elementen in het leven van een HSP. Door voor een ander te zorgen kan hij zijn eigen situatie beter relativeren (en op de achtergrond zetten!).
•   Het zenuwstelsel is snel overprikkeld (door welke reden dan ook: stress, overmatige elektronische prikkeling, koffie, drugs, maar ook hypoglycemie of andere voedingsfactoren. Resultaat is STEEDS dat het zenuwstelsel overprikkeld raakt, met alle daaruit vloeiende gevolgen als vermoeidheid, burn-out/overspannen verschijnselen, neiging tot afzondering (om rust te vinden voor het overspannen gestel etc.)
•   HSP's komen vaak verlegen over, terwijl ze dat meestal niet zijn. Ze zijn vaak zeer sociaal ingesteld
•   Het zijn vaak perfectionisten, zodat ze geen, danwel zo min mogelijk afkeuring of kritiek krijgen. Vaak bang om fouten te maken.
•   Ze zetten zich vaak op de laatste plaats.
Deze hooggevoeligheid zorgt er echter ook voor dat veel van deze mensen op zoek gaan naar hun eigen klachtenpatroon, zodat ze manieren vinden om met hun hooggevoeligheid om te gaan en dit op een later moment zelfs te integreren in hun leven. Vandaar dat er onder hoog sensitieve mensen vaak een sterke behoefte bestaat zich met spirituele, filosofische en/of artistieke zaken bezig te houden.

Met name energetische massage is zeer geschikt om te helpen bij bewustwordings processen. Hoog sensitieve personen reageren gemakkelijk en goed op deze vorm van massage en geven vaak aan dat ze meer helderheid verkrijgen, daardoor beter orde kunnen houden en minder snel overprikkeld raken door de omgeving.

Een aantal "positieve" of ontwikkelings kanten van Hoog Sensitieve Personen. (zodra men bewust leert omgaan met HSP):
•   Ze onthouden en begrijpen meer dan gemiddeld.
•   Hebben een sterk ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel.
•   Respecteren en gerespecteerd worden zijn belangrijk.
•   Kwaliteit van leven en werk neemt een belangrijke plaats in. Geld en bezit vergaren zijn doorgaans minder belangrijke drijfveren.
•   Vaak een sterk spirituele aanleg en interesse in reïncarnatie.
•   Neemt met regelmaat de tijd om zich terug te trekken en voelt zich hier goed bij.
•   Vaak sterk gericht op informatie delen, bij voorkeur vanuit een "leraren"rol.
•   Veel van deze mensen komen in adviesrollen terecht, zoals schrijvers, filosofen, onderzoekers, therapeuten en kunstenaars.
•   Sterk bewust van subtiele signalen uit de omgeving.
•   Sterk invoelings- en inlevingsvermogen (empathie).
•   Krachtig bewustzijn van Wie men is.
•   Door het zoeken naar mogelijkheden om HSP een plaats te geven en te structureren, kan men een goed overzicht krijgen over de eigen gevoelens.
•   Men is dan vervolgens in staat om de oude wonden te helen, die vaak zijn ontstaan tijdens de jeugd en pubertijd.
•   Ze kunnen een grote(re) mate van zelfkennis verwerven dan ze nu hebben.
« Last Edit: August 31, 2009, 02:17:35 PM by Annelies » Logged
Engelencursus forum
« on: August 27, 2009, 09:00:40 PM »

Annelies
Administrator
Hero Member

View Profile WWW
« Reply #1 on: August 31, 2009, 02:20:26 PM »

Hallo Serafina Smiley

dank je voor je post over de kenmerken van HSP. Dit zal voor veel mensen heel verhelderend werken.

Ik zie dat je een lijst gemaakt hebt waar steeds •  staat, dat zal ongetwijfeld iets anders geweest zijn. Kan je me laten weten welk teken dat had moeten zijn, dan kunnen we hier het probleem oplossen zodat het er weer goed uitziet. Nu maar ook voor volgende posts.

Wanneer iemand nog tips heeft die helpen bij het omgaan met deze sensitiviteit dan zijn die natuurlijk ook welkom

engelen groetjes
Annelies
Engelencursus forum
« Reply #1 on: August 31, 2009, 02:20:26 PM »

Lien
Sr. Member

View Profile
« Reply #2 on: September 02, 2009, 12:23:44 AM »

Hoi, MM Allemaal,
Hoog Sensitieve Personen .... Ik heb het stukje gelezen, al weer een tijdje geleden. Maar ik zie eigenlijk alleen maar punten van het in een hokje plaatsen van deze mensen die al meer dan genoeg negatieve energie (goed bedoelde meestal overigens) naar zich toe krijgen. Mensen die open staan in hun kindertijd zijn bijvoorbeeld m.i. 'gewoon' mensen die een sterke band hebben met Godheid en dit wordt niet altijd door iedereen gezien als iets wat ook 'gewoon' zou moeten zijn. Hierdoor ontstaan veel misverstanden al in de jeugd/pubertijd, en krijgen deze mensen al snel het kenmerk dat ze zich ergens niet op hun gemak voelen, etc. Zo krijg je bepaalde kenmerken die je dan zou kunnen waarnemen, zonder eigenlijk echt helder waar te nemen, vanuit een helderweten. Een verbinding met Godheid en naar de situatie kijken (waarnemen) zou je een hele andere conclusie geven. Een conclusie die je dan misschien niet door wilt geven (in een omgeving waar dit eigenlijk een groot taboe moet zijn!) omdat ze dan zeker niet thuis passen in het plaatje waar je Godheid moet plaatsen voor wat betrefd de Boekreligies ten minste. Ik ken zelf bijvoorbeeld iemand die 'alleen' maar door zijn omgeving een beetje 'geplaagd' werd door het feit dat hij theologie studeerde. Dat is dan een studie die je alleen maar gaat volgen omdat ... Dat alleen al is een flinke negatieve energie die je op je afgestuurd krijgt. En daarop volgend nog meer vergelijkingen van zichzelf naar de persoon die beslist om theologie te bestuderen vanwege  de sterke verbinding met Godheid! Dan kan je vervolgens opmerken dat zo'n persoon zich niet op zijn/haar gemak voelt bij de mensen die die 'onschuldige' opmerkingen gewoon neerzetten. En dat deze persoon eigenlijk niet zoveel verteld in het bijzijn van die mensen. het etiketje is geplakt en het beeld is gevormd. zijn mensen gevoelig hiervoor?? Denk ik wel heel erg zeker ja! (Nee, dit is geen ABN, maar zo wil ik dit gewoon hier weergeven! (LOL)) Maar moeten we ze dan zien als mensen die te gevoelig zijn voor deze samenleving??? nee, volgens mij niet, volgens mij zijn de mensen die het etiketje plakken dan gewoon toe aan een heldere waarneming van wat ze doen, de energie vervormen ten nadele van de persoon waar ze toch liefdevol naar kijken en de persoon ook graag gelukkig willen zien zijn. Dus deze "gevoeligheid", de "gevoeligheid" voor de omgeving, zou dan meer gezien moeten worden, en hiervoor kunnen we (diegenen die met Godheid/Engelen werken) hulp vragen voor ze. Zelf ben ik Wicca, en ik denk dat ik dan wel weet waar ik het over heb als ik bovenstaande beschrijf. zelfs als je mensen om je heen vertel dat je met Engelen werkt dan zijn ze direct al van mening dat je dan met iets bezig bent wat niet goed is naar hun mening. het brengt ze in de war, het is niet wat zij doen om gelukkig te zijn. je moet gewoon iets anders gaan doen, iets waar ze zich wel goed bij kunnen voelen. En dat is nu juist iets waar ik zeker niet gelukkig in zou kunnen zijn. Want voor mij is Godheid en Zijn de Engelen wel een belangrijk onderdeel van mijnleven. En dat kan dan niet voor iedereen zo zijn. Maar voor mij wel. De Engelen en Godheid helpen mij, omdat ik weet dat ik erom mag vragen (!) en dit dan ook dagelijks doe! (LOL) In mijnomgeving is er wel meer begrip zo langszamerhand en zal langzaam maar zeker ook veel meer begrip krijgen en helder mogen 'weten'. Ik ben nog steeds " anders" en niet zoals ... (LOL), want ik kijk tenslotte naar de Engelkaarten, ik "speel' met een pendel, etc. (LOL). Een mooi streven voor de 'waarnemers' is dan deze personen te plaatsen als Hoog Sensitieve (Gevoelige) personen, wat overigens niet zo'n vreemde term is omdat ze ook Hoog Gevoelig zijn, maar dan voor de hogere Frequenties van Godheid  en het Hoogste Goed voor Al Dat Is!  Hoge Sensitiefheid in mensen is goed! En wat deze mensen nodig hebben is een bevestiging dat ze Hoog Gevoelig zijn, ze hierin geholpen kunnen worden. Hoe??  In ieder geval met heel veel liefde en respect naar de HSP toe gericht. Niet een houding waarin de persoon weer te horen krijgt zich meer te moeten harden om goed mee te kunnen draaien in de wereld (de HS een plaats te willen geven en te sructureren??, m.i. weten deze mensen helder meer dan genoeg en dus weten ze ook helder dat het niet 'gebruikelijk' is voor veel mensen om ze heen en dat daar dan ook negatief (onbewust) p gereageerd wordt. ; In staat zijn oude wonden te helen, ontstaan tijdens jeugd en pubertijd ... , m.i. zijn dat 'dezelfde' wonden die ze nu nog oplopen  door 'onwetendheid' van de omgeving; Informatie willen delen! halloooo!!! (LOL) Godheid zou deze mensen (HSP) graag meer willenlaten vertellen om meer te kunnen delen met iedereen om zich heen "leraren-houding', en dat ze hierin niet worden tegengehouden door de 'goedbedoelde (negatieve/terughoudende/in hokjes plaatsenenergie) gewoonten!  Nee, we hebben nu juist deze mensen hard nodig, hun Hoge Sensitiefheid. Ze kunnen anderen hepen te helen van hun steeds weer verder weg te zakken in het materiele (Oude wonden die je vertellen dat je anders niet gelukkig zou kunnen worden zonder, terwijl het draait om Liefde!) De HSP zouden zelf ook wel graag wat meer materiele willen hebben, maar de Liefde hebben ze voorop gesteld, en dus zou je kunnen zien dat ze zichzelf vaak op de laatste plaats zetten bijvoorbeeld! Duhhh!   De HSP stimuleren de Hoge Sensitiviteit te behouden, niet te harden, maar het te gebruiken, angsten weg te werken bij zichzelf en anderen. Stimuleren, raad geven, advies geven, etc, in wat ze met deze Hoge Sensitieve gevoelens kunnen doen. Hoe ze zichzelf positieve energie kunnen geven, zich sterken, helen, zo weer hun krachten terug kunnen krijgen. Bijstaand, begeleiden. Wat mij zelf weer met de neus op de feiten drukt, er is heel veel behoefte aan dit soort mensen, iets wat Engelen me steeds weer proberen duidelijk te maken! (LOL).  Het luisteren naar de HSP en veel hulp voor ze vragen en kracht van Godheid en Engelen om ze een extra stimulans te geven, een tegenbalans van positieve energie i.p.v. de negatieve invloeden (lees: energie).  odat ze izelf in staat zijn om weer op het pad te komen waar ze naar toe wilden gaan. Pffft, zoals je misschien kunt opmaken, kwam er veel binnen waarbij ik van mening kan zijn dat ik ook als een HSP in een hokje geplaatst kan worden, sterker: Ik ben het gewoon (LOL). Mezelf laten omringen met de Positieve Energie van Godheid/Engelen heeft mij heel veel goed gedaan. Ik heb heel veel om hulp gevraagd, en gekregen, heel veel kracht terug gekregen vanaf het moment dat ik eindelijk, na veeel jaren, het pad (weer - reincarnatie (LOL)) gevonden had waar ik wilde zijn, Wicca! Godheid heeft me heel veel kracht gegeven en energie, en via Wicca ook eindelijk (weer - reincarnatie (LOL) terecht gekomen bij de Aarts Engelen ("Hehe", zou je e dan kunnen "horen zeggen" (LOL)). Hen ook om hulp gevraagd,Engelen van de heling ook (weer) gevonden! Mensen op mijn pad gebracht die wel weten wat er gebeurt met de energie overal, mensen die dit zelf ook oppikken.  helaas is er (nog) steeds niet bij elke "goedbedoelde" New Age bewandelaar de helderwetendheid- voelendheid, -ziendheid en -horendheid waar te nemen (HSP???).   Maar we zijn al heel veel verder, en heel veel kleine wondertjes gebeuren overal om mij heen, en overal op de wereld. En heel veel meer kleine wondertjes zullen er blijven   gebeuren, alleen al door bijvoorbeeld positieve energie te vragen voor .... en situeatie te helen in ...  Grin Cool
Warme Groetjes en Blessed Be,
Lien

Let the Earth be healed and let there be Love and Peace unto all beings!
Engelencursus forum
« Reply #2 on: September 02, 2009, 12:23:44 AM »

yllit
Newbie
*

View Profile
« Reply #3 on: December 14, 2009, 06:25:16 PM »

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op deze site.Heb me lang bezig gehouden met esoterische astrologie om te kunnen verklaren waar mijn hoge gevoeligheid vandaan komt.Ik heb er veel nare reacties op gehad.Ik was maar een softy.Het klopt inderdaad dat in de Westerse wereld dit best moeilijk is.Ik heb er nog steeds moeite mee.Zie vaak dingen in mijn dromen die gaan gebeuren.Voorgevoelens komen uit.Dit is niet altijd bespreekbaar.Ja,hoe ga je hier mee om.Soms zwijg ik maar.Maar het brengt ook eenzaamheid met zich mee.Misschien hebben jullie wel tips voor mij om hier een beetje makkelijker mee om te kunnen gaan.

Groetjes Yllit
yllit
Newbie
*

View Profile
« Reply #4 on: December 14, 2009, 08:26:14 PM »

Ik heb een vraagje of eigenlijk een dilemma.Wanneer weet je dat wat je aanvoelt echt is of dat het met angst of iets anders te maken heeft.Ik heb een nieuwe tandarts die schijnbaar graag aan het werk gaat.Hij heeft mijn tanden nagekeken en kwam met eem offerte van meer als 1000,00 euro.Dat was een tegenvaller.Maar er is iets wat mij zegt deze man gaat te ver.Ik ben dan wel geen tandarts maar ik vertrouw het ergens gewoon niet.Ik heb al aan de engelen gevraagd voor een seintje maar heb nog niets ontdekt.Ik heb besloten om toch maar even te wachten en mij niet door deze tandarts gek te laten maken.Ik heb helemaal geen kispijn dus ik heb nog wel een beetje vertrouwen in mijn eigen tandjes.Misschien een ongebruikelijke reactie op dit thema,hooggevoelligheid maar ik vraag me gewoon af of mijn gevoel klopt.

Hopelijk kan iemand van jullie mij daar een wijs antwoord op geven.
Alvast bedankt!

Groetjes Yllit
Annelies
Administrator
Hero Member

View Profile WWW
« Reply #5 on: December 14, 2009, 08:46:31 PM »

Hallo Yllit,

tsja wat is wijsheid... ik zou zeggen bezoek een andere tandarts en laat die ook aangeven wat hij/zij denkt dat er gedaan moet worden. Dan weet je heel snel of dit je angst was die spreekt, of toch je voelsprieten die je vertellen dat er iets niet klopt.

Dit is nou een van die keren dat je het meetbaar kan maken  Smiley
Ik ben er een voorstander van om naast mijn HSP kanalen ook gezond verstand te gebruiken en wanneer ik iets kan checken of meetbaar kan krijgen dan zal ik dat ook zeker benutten.

engelen groetjes
Annelies
yllit
Newbie
*

View Profile
« Reply #6 on: December 14, 2009, 09:14:21 PM »

Hallo Annelies,
Mijn vorige tandarts heeft nog geen half jaar geleden gezegd dat er een kies minder aan het worden was.Daar kan hij wel gelijk in hebben.Ik gebruik ook mijn nuchter verstand,maar eerst moet ik sowieso nog eens gaan uitdokteren wat ik van mijn verzekering betaald krijg.Mocht de reaparatie echt nodig zijn,kan volgens mij ook in fases.Dus ik heb er wel degelijk goed bij stil gestaan.In ieder geval fijn dat je gereageerd hebt.Mijn nuchterheid zit vaker mijn gevoel in de weg.Ik vind wel een goede oplossing denk ik als ik mijn weg hierin ga.

Groetjes Yllit
Lien
Sr. Member

View Profile
« Reply #7 on: December 28, 2009, 11:13:56 PM »

Hoi, MM Yllit,
Mijn nuchtere verstand zit ook wel af en toe mijn HSP kanalen in de weg! Zelfs als ik zelf de Engelen vraag me te helpen me te helpen uit te zoeken welk vervoer ik bijvoorbeeld in een ander land moet nemen om daar te komen waar ik naar toe wil!

Dan lees ik iets op het internet waardoor mijn nuchtere verstand zeg, die bus moet het dus zijn. Dan kijk ik naar een schema van de bussen en laten ze me een ander bus nummer zien. Dan zeg ik ... ja maar ... En in de betreffende stad in het buitenland waar ik de bus moet nemen loop ik dan ook nog naar die verkeerde bus. En dan mag de buschauffeur van die verkeerde bus me vertellen dat het busnummer die de Engelen me gaven de juiste is! LOLOL

Dus even nog bij een andere tandarts langs gaan zou denk ik ook geen kwaad kunnen. Ja .. het kost je nog een consult, toegegeven ... Maar beter dan iets te laten doen wat misschien eigenlijk niet zou hoeven en dat dan ook nog zoveel geld kost!

Je gevoel geeft je al aan dat het anders zou kunnen en dat het in gedeelten zou kunnen. Hier in ieder geval verder in gaan, of bij je eigen tandarts, of bij een ander. En dan kom je al in de richting waar je gevoel je wilt brengen!  Smiley

Voor wat betreft het omgaan met je HSP kanalen en de Westerse Wereld .... Je HSP kanalen gewoon zien als iets wat je helpt in je leven. Je wordt zo ook 'vanzelf' naar de mensen toegeleid waarmee je kan praten over wat je overkomt en die daar zelf ook mee te maken hebben. En wat is softy??? Je gevoelens willen vasthouden of ze verstoppen en je verbergen in dat wat de westerse wereld je voorschrijft??

Warme Groetjes en Blessed Be,
Lien

Let the Earth be healed and let there be Love and Peace unto all beings!
Astrid Esser
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #8 on: January 04, 2010, 02:19:45 PM »

Hoi Yllit,

Het is inderdaad verstandig om naast je gevoel ook je verstand te gebruiken.
Ik merk ook dat mijn voorkeur gaat naar luisteren naar mijn gevoel, soms heb ik ook het idee dat het oorlog was tussen mijn verstand en mijn gevoel. Ik kan hier zelf steeds beter mee omgaan. Mede door ervaringen die ik doorlopen heb en mede door erover te praten met andere mensen.
Dit kan een hoop opluchting geven.
En softy, wat maakt het uit. Liever softy en luisteren naar mijn hart, dan alleen luisteren naar mijn verstand en dan de verkeerde keus in mijn leven maken.
Ik probeer nu een goede mix van de twee te gebruiken. In de ene situatie gebruik ik meer mijn verstand en in het andere geval mijn gevoel. Ik schakel echter mijn gevoel niet uit )het is me veel te kostbaar).

Ben beniewd hoe het verder met de tandarts afloopt.

Lieve groet,
Astrid
Engelencursus forum

Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: